یزدفردا: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد از اقدمات سازه ای بزرگ در زمینه زیرساخت آبی استان در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش یزدفردا: جواد محجوبی مدیرعامل این شرکت با اشاره به تکمیل و راه اندازی خط اول انتقال آب خلیج فارس به استان گفت: طرح بزرگ انتقال خط اول آب خلیج فارس به استان یزد با تخصیص ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال جهت تامین آب صنعت استان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرائی فاز دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد، 22 دی سال 1401  با حضور رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم آغاز شد، افزود: با اجرای این طرح در فاز اول، 20 میلیون متر مکعب آب تصفیه شده به استان یزد منتقل می شود که تاثیر به سزایی در حوزه شرب و صنعت دارد.

سد هرات، بزرگترین سد استان

محجوبی به سد هرات اشاره کرد و گفت: سد مخزنی هرات با حجم 23 میلیون مترمکعب و با اعتبار  900 میلیارد تومان به عنوان بزرگترین سد استان در دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه سد هرات به عنوان اولین سد استان و تامین‌کننده آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت منطقه خوانسار و هرات است، افزود: باتوجه به موقعیت خاص مکانی این سد، بین دو استان یزد و فارس موضوع گردشگری آبی و احداث موزه آب در این سد در دستور کار قرار دارد.

محجوبی هدف از اجرای این پروژه را مهار سیلاب، تامین مطمئن حقابه کشاورزی و صنعت شهرستان خاتم و ایجاد پتانسیل گردشگری دانست.

بزرگترین پروژه انتقال پساب کشور در یزد اجرا شد

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد ابراز کرد:  پروژه انتقال پساب شهر یزد به معدن سرب و روی مهدی آباد، در سال 1402 به طول 100 کیلومتر و با اعتبار ۵ هزارمیلیارد ریال با توان بخش خصوصی اجرا شد.

 

وی گفت: این طرح بزرگ با ظرفیت 100 لیتر بر ثانیه، آب مورد نیاز معادن و صنایع مربوطه را تامین خواهد کرد.

خط سبز آبرسان صنایع استان مهمترین پروژه پساب کشور

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد به خط سبز آبرسان صنایع اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این پروژه شامل احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله GRP به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر است.

محجوبی با بیان اینکه هزینه اجرای عملیات این پروژه مبلغی بالغ بر 85  میلیارد تومان بوده است ، ابراز کرد: با بهره برداری از این پروژه در مجموع امکان انتقال 150 لیتر بر ثانبه پساب وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد هدف از اجرای این پروژه را بازتخصیص آب صنعت از طریق جایگزینی پساب با آب کیفی در اختیار صنایع دانست.

افتتاح خط پدافندی آب شرب استان با حضور رئیس جمهور

جواد محجوبی با بیان اینکه اجرای خط پدافندی یا اضطراری شرب به طول 30 کیلومتر از طریق اتصال خط اول انتقال آب خلیج فارس به مخازن ذخیره آب شرب یکی از مهمترین پروژه های مهم آبی استان است، گفت: برای اجرای این پروژه که با حضور رئیس جمهور افتتاح شد ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

ساخت مخازن ذخیره آب باعث پایداری آب شرب استان است

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ایی یزد خاطر نشان کرد یک باب مخزن ذخیره آب 50 هزار متر مکعبی در دهه فجر سال 1401 افتتاح شد.

وی به دیگر مخازن ذخیره آب اشاره کرد و گفت: دو باب مخزن 20 هزار متر مکعبی در سنگاوی با پیشرفت 99 درصدی و یک باب مخزن 20 هزار متر مکعبی دیگر با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال ساخت است.

محجوبی در پایان با اشاره به اینکه این اقدامات بزرگ در حوزه آب استان با تلاش و پیگیری های شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رقم خورد، گفت: شهادت ایشان و هیئت همراه، ضایعه دردناکی بود که بر ملت ایران وارد شد. از خداوند متعال برای آن عزیزان از دست رفته علو درجات و برای بازماندگان صبر جزیل مسالت دارم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا